Jak odróżnić się od konkurencji? | Po Sukces Na Szpilkach

5 rzeczy, które musi posiadać Twój biznes, aby wyróżnić się z tłumu

identyfikacja-wizualna

Jeszcze kilka lat temu wydawało mi się, że prowadzenie własnego biznesu jest szalenie proste. Wystarczy stworzyć kilka produktów lub usług i zacząć sprzedawać. Do reklamy podchodziłam z przymrużeniem oka myśląc naiwnie, że dobra oferta sama się obroni. Nie miałam pojęcia o różnych niuansach, o których dowiedziałam się dopiero w praktyce. Nie zdawałam sobie sprawy z jednej prostej rzeczy, chcąc zdobyć klientów trzeba zwrócić ich uwagę! I choć do dzisiaj nie jestem fanką hasła „Wyróżnij się, albo zgiń”, to zdecydowanie poznałam korzyści jakie może przynieść dbałość o postrzeganie firmy przez jej potencjalnych klientów. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci 5 rzeczy, dzięki którym dowiesz się, jak odróżnić się od konkurencji i zadbać o widoczność swojego biznesu.

Od razu wspomnę, że o wszystkie wymienione poniżej elementy warto dbać już od samego początku. Wprowadzanie konkretnych zmian po kilku miesiącach, czy latach oczywiście jest możliwe, ale powoduje pewne utrudnienia i wprowadza ogólny chaos. Klienci przywiązani do tożsamości danej marki często czują się nieco zdezorientowani obserwując nagłe przeobrażenia firmy, która z jakichś względów była im bliska.  Dodatkowo trzeba wspomnieć o tym, że rebranding jest procesem bardzo drogim. Dlatego nie odkładaj tej kwestii na później! W ten sposób zaoszczędzisz nie tylko czas, ale i pieniądze. Jeśli więc dopiero startujesz z własnym biznesem, to jest artykuł idealny dla Ciebie 🙂

 

5 rzeczy, które wyróżnią Twój biznes

1. Dobra nazwa

Może wydawać Ci się to banalne, ale dobra nazwa to podstawa. Wiele osób zakładając firmę stawia na to, co po prostu jest ładne lub w danym momencie popularne. W latach 90. rządziły na przykład nazwy z charakterystyczną końcówką -ex – Butlex, Remontex, Szwagrex  lub -pol – Jaropol, Segropol itp. W tych czasach niewielu przedsiębiorców stawiało na oryginalność. Taka była moda i tyle. Teraz uleganie panującym trendom nie wystarczy. Jeśli nazwa Twojej firmy będzie brzmieć, jak setki innych nazw, to mało kto zwróci na nią uwagę. Co więcej, wybierając nazwę firmy dobrze nawiązać do tego, czym dany biznes się zajmuje. Nie jest to konieczne, ale znacznie pomaga na starcie.

2. Odpowiednia identyfikacja wizualna

Jeszcze kilka lat temu niewielu przedsiębiorców podchodziło poważnie do identyfikacji wizualnej swojego biznesu. O wizytówki dbali jedynie prezesi większych firm, a i oni nie stawiali na oryginalność pod tym względem. Białe, prostokątne kartoniki z danymi kontaktowymi w pełni spełniały swoją funkcję i nikt nie silił się na bardziej wymyślne wizytówki. Teraz brak wyróżników sprawia, że stajemy się jak setki podobnych nam firm. Dlatego właśnie tak ważna jest dbałość o dobre logo, czy przyciągające wzrok grafiki w social mediach – dzisiejsi klienci po prostu zwracają na to uwagę! Jeśli nie posiadasz umiejętności związanych z obsługą Photoshopa i przygotowaniem grafik, to zadanie to zdecydowanie lepiej powierzyć specjaliście.

emily-redos-1Wykonanie pełnej identyfikacji wiąże się jednak z określonymi kosztami. Uważam, że jest to naprawdę dobra inwestycja, ale jeśli ktoś dopiero to te pieniądze można ulokować bardziej korzystnie. Czy są więc jakieś tańsze alternatywy? Ostatnio miałam okazję wypróbować jedną z takich opcji. Alex, właścicielka marki Boss Lady Atelier wpadła na bardzo ciekawe rozwiązanie tworząc tak zwane Brand Boxy, czyli pakiety zawierające najpopularniejsze elementy identyfikacji wizualnej, które można po swojemu dostosować, a potem wykorzystać we własnym biznesie. Każdy z przygotowanych przez nią zestawów zawiera logo, dwustronną wizytówkę, banner i różne dodatki na Etsy, covery na Facebooka, Google +, YouTube i Twittera, voucher, blankiet firmowy, kartę z podziękowaniem za zakup, a także spis użytych fontów i instrukcję. Projekty Alex (zarówno zestawy jak i pojedyncze logotypy) są sprzedawane na licencji niewyłącznej.

Każda osoba, która kupi konkretny zestaw ma gwarantowaną opcję personalizacji. Myślę, że to świetne rozwiązanie dla osób które nie znają Photoshopa, czy Ilustratora. Pomoc Alex polegająca na zmianie tekstu (nazwy firmy/bloga, sloganu) oraz jego koloru jest bezpłatna. Bardziej zaawansowane zmiany grafiki lub dodanie dodatkowych elementów też jest możliwe, ale ta kwestia jest już ustalana indywidualnie.

Dlaczego warto skorzystać z gotowych Brand Boxów? Po pierwsze wykupując pakiet otrzymujemy pełny zestaw, który możemy wykorzystać między innymi na swojej stronie internetowej i w najpopularniejszych mediach społecznościowych. Ponadto w porównaniu z usługą grafika jest to opcja naprawdę tania. Koszt zestawu to 300 zł. To rozwiązanie ma jednak pewną wadę. Z wiadomych przyczyn daje nieco ograniczone możliwości edycji, przez co nie do końca możemy dopasować wybrane elementy do własnych, bardziej zaawansowanych wymagań.

Dla kogo polecałabym Brand Boxy? Przede wszystkim dla osób startujących ze swoim biznesem, którym zależy na tym by nie wydać majątku na identyfikację wizualną swojej firmy, a także dla blogerów, którzy chcą uspójnić swój wizerunek w sieci. Wszystkie dostępne Brand Boxy można znaleźć w sklepie Alex. Aby otrzymać darmowy planner i 10% na pierwsze zakupy w sklepie zapiszcie się na newsletter Boss Lady Atelier. Zapraszam Was również na fanpage’a Alex. Jeśli chodzi o zestawy to osobiście testowałam ten o nazwie Emily Redos i uważam, że jest naprawdę uroczy 🙂 Poniżej możecie zobaczyć kilka screenów z mojej zabawy 🙂

 

brand-box

brand-box2

 

No i niespodzianka, mam dla Was kupon rabatowy uprawniający do 10% zniżki na zakup wybranego zestawu! Wystarczy, że wpiszecie hasło POSUKCESNASZPILKACH przy składaniu zamówienia w sklepie bądź poprzez Etsy 🙂 Kupon jest ważny do grudnia 2017.

3. Jasno określona strategia działania

Spontaniczność jest świetna, ale nie w biznesie. Tutaj działanie bez planu, pod wpływem chwili przynosi mierne efekty. Sama przekonałam się o tym wielokrotnie. Dlatego jeśli chcesz, aby Twoja działalność była naprawdę silna postaw na strategię działania, która nie będzie kalką zachowań konkurencji, a tym, co naprawdę wspiera i rozwija Twój biznes.

Zwykle do odpowiedniej strategii dochodzi się metodą prób i błędów. Nie ma w tym absolutnie nic złego pod warunkiem, że z każdej źle przeprowadzonej akcji wyciągniemy odpowiednie wnioski.

4. Osobowość

Może Ci się wydawać, że biznes to nie człowiek, więc nie może posiadać żadnej osobowości. Owszem może, a nawet powinien ją posiadać! Nikogo już nie kręcą jałowe firmy, które nie mają nic do przekazania. Zwracamy uwagę na sklepy promujące określoną ideologię i utrzymane w konkretnym stylu. Szukamy doradców i trenerów, którzy są charakterystyczni. Nawet czytamy blogi, które wyróżniają się spośród innych stron o tej tematyce! Zastanów się, na jakie cechy chcesz postawić w swoim biznesie i podkreślaj je regularnie swoimi działaniami.

5. Niepowtarzalne produkty i usługi

Nie chodzi o to, by wymyślać koło na nowo. Czasem jeden element może stanowić doskonały wyróżnik, który sprawi, że Twój produkt, czy usługa staną się niepowtarzalne. Przyjrzyj się swojej konkurencji i zastanów się, gdzie jest luka, którą mogłabyś zapełnić. Daj swoim klientom to, czego nie ma nigdzie indziej (lub zaproponuj coś standardowego, ale w zupełnie innej formie), a zobaczysz, że z czasem ludzie zaczną do Ciebie przychodzić właśnie dla tej jednej konkretnej rzeczy, która skutecznie przyciągnęła ich uwagę.

 

Dajcie znać w komentarzu, który z tych elementów macie odhaczony, a nad którym z nich musicie popracować 🙂

 


Wczoraj, 7 listopada blog Po Sukces Na Szpilkach obchodził swoje 3 urodziny! Dziękuję Wam serdecznie za ten wspaniały czas! Chyba w przyszłym tygodniu skuszę się na urodzinowy post z podsumowaniem 🙂