Planowanie długoterminowe - podstawa udanego biznesu! | Po Sukces Na Szpilkach

Planowanie długoterminowe – podstawa udanego biznesu!

Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się nad tym, w jaki sposób mogłabyś zwiększyć swoją efektywność? A może szukałaś sposobów, dzięki którym mogłabyś choć trochę poprawić swoją skuteczność biznesową? Jeśli tak było, a mimo to nadal nie znalazłaś zadowalających Cię rozwiązań, które faktycznie przełożyłyby się na widoczne efekty powiem Ci, co mi samej pomogło najbardziej – DOBRY PLAN! Dlatego w tym artykule przedstawię Ci konkretne zalety długoterminowego planowania i powiem, w jaki sposób wpłynęło ono na wyniki w moim biznesie.

Kiedy przypominam sobie czasy, kiedy czułam się w swoim biznesie, jak chomik w kołowrotku (tak, były takie!) i nie bardzo wiedziałam gdzie jestem i do czego właściwie dążę, to dziś wiem doskonale jaki był tego powód. Zaczynając pracę na swoim kompletnie nie miałam doświadczenia, jeśli chodzi o realizację własnych projektów. Do tej pory działałam jako copywriter i moja praca, to jak wyglądały poszczególne dni i miesiące było uzależnione od zleceń i terminów, na jakie umówiłam się z moimi klientami. Nie tworzyłam własnych produktów, nie sprzedawałam, nie tworzyłam czegoś swojego. Jak każdy copywriter (a później specjalista od social mediów) pracowałam na wyniki swoich klientów.

Zaczynając tworzyć własną markę nie wiedziałam więc, w jaki sposób planować swoje działania i z jakim robić to wyprzedzeniem. Początkowo skupiałam się jedynie na listach codziennych i tygodniowych. Potem gdy zrozumiałam, że w ten sposób koncentruję się wyłącznie na tym co tu i teraz nie mając kompletnie pomysłu na to, co wydarzy się w moim biznesie za jakiś czas zaczęłam planować w większej perspektywie czasowej. Cały czas wydawało mi się jednak, że nie warto za bardzo wybiegać w przyszłość, a plan roczny o którym czasem czytałam w różnego rodzaju poradnikach wydawał mi się dobrym rozwiązaniem jedynie dla dużych firm i korporacji.

Jednak po kilku rozmowach z bardziej doświadczonymi przedsiębiorcami zdałam sobie sprawę, że działając w ten sposób nie stawiam przed sobą żadnych większych wyzwań i celów i do niczego konkretnego nie dążę. A jeśli nie mam celów to mój biznes po prostu nie jest w stanie się rozwijać, tym bardziej, że ja sama koncentruję się tylko na tym, co wydarzy się w niedalekiej przyszłości. To było dla mnie odkrycie!
 

 

W jaki sposób zazwyczaj planują przedsiębiorcy i dlaczego często się to nie sprawdza?

 

Wiem jednak, że mój ówczesny błąd popełnia wiele osób. Większość właścicielek firm, które znam planuje większe, bardziej czasochłonne działania w swoim biznesie w ujęciu miesięcznym lub (rzadziej) kwartalnym. I oczywiście jest to świetny sposób na bardziej szczegółowe rozplanowanie działań, które chcemy zrealizować w najbliższym czasie. Do kalendarza miesięcznego możesz wpisać wyjazdy, wystąpienia, zbliżające się wizyty lekarskie, daty publikacji wpisów blogowych, czy terminy live’ów, jakie zamierzasz przeprowadzić na Facebooku. Plan miesięczny nie do końca sprawdzi się jednak przy planowaniu naprawdę złożonych projektów, a mówiąc konkretniej, nie będzie on wystarczający.

Dlaczego? Już tłumaczę. Oto prosty przykład, mając w planach stworzenie kursu online musisz wyznaczyć sobie czas na wiele różnych działań, między innymi na zbadanie potrzeb Twoich potencjalnych uczestników, zebranie wszystkich informacji dotyczących tematyki kursu, rozpisanie poszczególnych modułów, nagranie video lub przygotowanie treści, stworzenie dodatkowych materiałów dla uczestników i ewentualnych grafik oraz przygotowanie platformy na której cały kurs miałby się odbywać, a także zaprogramowanie całości, by nadawała się do użytku.

Oczywiście dochodzi tu również czas, który musisz przeznaczyć na przygotowanie oferty, stworzenie strony sprzedażowej, promocję całego kursu, jego sprzedaż no i w końcu, pracę z uczestnikami. Mając świadomość, że kurs online jest rozbudowanym i czasochłonnym projektem mając plan miesięczny jesteś w stanie przypisać konkretne działania do poszczególnych dni. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy mając przed sobą jedynie miesięczną perspektywę nie do końca wiesz, jak ulokować ten kurs w kolejnych miesiącach i czy aby na pewno nie będzie on kolidował z innymi Twoimi planami, zobowiązaniami lub też świętami, które nie do końca są dobrym czasem na sprzedaż czy realizację kursu.

 

Korzyści z planowania długoterminowego

 

Patrząc wyłącznie na najbliższe 30 dni nie jesteś w stanie odpowiednio rozplanować pracy nad treścią kursu, jego promocją i sprzedażą, a także czasu, który będziesz musiała poświęcić zapisanym uczestnikom. Przez to, że często nie patrzymy na swoje projekty z szerszej perspektywy niejednokrotnie popadamy w dwie skrajności. Albo notorycznie odwlekamy realizację poszczególnych zadań, bo są one zaplanowane bardzo ogólnie, albo w związku z kolidującymi z naszym projektem innymi zobowiązaniami totalnie nie wyrabiamy się z zaplanowanymi zadaniami, a co za tym idzie nie dotrzymujemy danych sobie terminów lub (co gorsza) staramy się dotrzymać ich za wszelką cenę zarywając noce i całkowicie zapominając o jakimkolwiek wypoczynku. Podobnie dzieje się również przy tworzeniu innych produktów i przy realizacji jakichkolwiek większych projektów.

Dlatego właśnie tak ważne, a nawet kluczowe dla każdego biznesu jest posiadanie rocznej perspektywy. Mając plan na 12 miesięcy pod koniec grudnia lub na początku stycznia wpisujemy tam najważniejsze zadania i od razu blokujemy sobie czas na ich wykonanie. Wiedząc już teraz, że w kwietniu będziesz realizować duży projekt działasz bardziej spokojnie, a przy tym nie planujesz na ten czas zbyt wielu dodatkowych działań.

Uwierz, że wiedząc z wyprzedzeniem co ważnego wydarzy się za kilka miesięcy i mając świadomość, kiedy zacznie się bardziej wytężona praca odzyskujesz równowagę, pozbywasz się zbędnego stresu, jesteś w stanie ustalić sobie bufory czasowe, a także zaplanować przed lub po ważnym projekcie solidny wypoczynek (który w ogromnej mierze wpływa na Twoją efektywność!).

Planowanie długoterminowe ma też inne korzyści. Czy zdarzyło Ci się kiedyś spędzić kilka godzin czy dni na zastanawianiu się „Co teraz?”? Co wymyślić, aby zaskoczyć swoich klientów? Jaki produkt powinien pojawić się następny? Plan roczny niemal całkowicie eliminuje te rozmyślenia! Mając wyznaczone i zaplanowane najważniejsze działania przestajesz marnować czas na zastanawianie się, co powinno być kolejnym krokiem w Twoim biznesie.

 

 

Jakie efekty planowanie długoterminowe przyniosło mnie i mojemu biznesowi?

 

Odkąd zaczęłam planować w ujęciu rocznym w każdym roku realizuję około 4 głównych projektów. Tworzę rozbudowane (miesięczne) programy dla moich klientek, kilkutygodniowe kursy online, organizuję i prowadzę szkolenia stacjonarne oraz strategicznie nawiązuję ważne współprace z kluczowymi dla mnie klientami. Na co dzień piszę bloga, regularnie prowadzę szkolenia online i webinary, prowadzę indywidualne konsultacje, a także obsługuję kilka mediów społecznościowych, gdzie regularnie się udzielam. Oprócz tego 3-4 razy w roku wyjeżdżam na wakacje, by odpocząć i spędzić czas z najbliższymi. Dodatkowo dbam o swój rozwój: szkolę się, regularnie ćwiczę, przygotowuję zdrowe posiłki i mam czas na spotkania ze znajomymi. I najzwyczajniej w świecie nie dałabym rady tego zrobić, gdybym skupiała się wyłącznie na bieżącym miesiącu, czy kwartale!

Do tego, co wpiszę do swojego planu na konkretny dzień czy miesiąc punktem wyjścia zawsze jest plan roczny. To właśnie w nim ustalam wszystkie swoje urlopy, wystąpienia, ważne uroczystości i najważniejsze projekty. Być może śmiesznie to zabrzmi, ale swój plan roczny traktuję jak pusty słoik, który w pierwszej kolejności zapełniam dużymi kamieniami (kluczowe działania i najważniejsze dla mnie rzeczy), następnie małymi kamyczkami (mniejsze projekty) i piaskiem, który dopełnia mój harmonogram. I taka technika sprawdza się u mnie doskonale!

 

Jeśli chciałabyś skorzystać w mojego doświadczenia i również wprowadzić plan roczny do swojego biznesu, by przekonać się, jak duże korzyści da on Tobie i Twojej działalności odbierz nagranie zamkniętego szkolenia online, w trakcie którego krok po kroku przedstawię Ci proces planowania rocznego i pokażę Ci w jaki sposób możesz zaplanować swoje kampanie, proces tworzenia produktów, sprzedaż, a także urlopy i inne ważne momenty.

 

ZAMÓW NAGRANIE VIDEO CAŁEGO SZKOLENIA